söndag 16 juni 2013

Det enda rätta av Susanne Boll

Det är några veckor sedan jag läste ut Susanne Bolls Det enda rätta, men ändå minns jag karaktärerna och det som händer dem som om jag läste den igår. Den handlar om tre kvinnors liv som korsar varandra; psykologen och småbarnsmamman Maria som upptäcker en knöl i bröstet, förskolläraren Isabelle som vill vidare i sin relation samtidigt som hon har svårt att släppa en tidigare, samt Helmi, läkaren som vill göra det enda rätta.

Berättelsen griper tag i mig från sida ett och jag har en klump i magen en bra bit in i boken. Susanne kan konsten att levandegöra sina karaktärer så pass att jag har svårt att distansera mig från dem. Det är obehagligt och stundtals jobbigt att läsa, samtidigt som den är spännande och väldigt svår att lägga ifrån sig.

Det enda rätta är absolut en bok jag kan rekommendera!

Inga kommentarer: